شماره مهره | درجه نظامی | درجه قدرت در بازی از ۱۰ | تعداد | ویژگی خاص |
---|---|---|---|---|
۱ | مارشال (ارتشبد) | ۱۰ | ۱ | در حالت حمله میتواند جاسوس را نیز از بین ببرد |
۲ | ژنرال (سپهبد) | ۹ | ۱ | ندارد |
۳ | کلنل (سرهنگ) | ۸ | ۲ | ندارد |
۴ | ماژور (سرگرد) | ۷ | ۳ | ندارد |
۵ | کاپیتان (سروان) | ۶ | ۴ | ندارد |
۶ | ستوان | ۵ | ۴ | ندارد |
۷ | گروهبان | ۴ | ۴ | در برخی نسخههای داخلی توانایی گذر از آب را دارد |
۸ | تخریب چی | ۳ | ۵ | امکان از بین بردن بمب را دارد |
۹ | دیدبان | ۲ | ۸ | در صورتی که مهرهای در برابرش نباشد میتواند از خانهها خالی به تعداد دلخواه در یک خط مستقیم عبور کند. |
s | جاسوس | ۱ | ۱ | در صورتی که خود را به مهره مارشال بزند، میتواند این مهره را حذف کند. در غیر این صورت نقش دیگری ندارد |
b | بمب | - | ۶ | قابلیت جابجایی در طول بازی را ندارد. هر مهرهای به غیر از تخریبچی با آن برخورد کند، آن مهره از بازی خارج میشود |
f | پرچم | - | ۱ | قابلیت جابجایی ندارد. در صورتی که هرکدام از مهرههای حریف با آن برخورد کند از بین رفته و بازی به اتمام میرسد |
استراتگو یکی از بازیهای کلاسیک و یکی از پرطرفدارترین بردگیم-های دنیاست. بازیکن ها هر کدوم یک ارتش رو فرماندهی میکنن و بازی روی یه صفحه خونه بندی شده انجام میشه. هدف هرکدوم از بازیکنها بدست آوردن- یا فتح- پرچم بازیکن مقابله. چیزی که این بازی رو فوق العاده جذاب میکنه برنامه ریزی مخفیانه و نقش مهم بلوف در بازیه. ارتش هر کدوم از بازیکن ها از انواع مختلفی از شخصیت ها با قدرت های مختلف، تعدادی مین، و یک پرچم تشکیل شده و هر بازیکن در ابتدای بازی مهره های خودش رو به شکل دلخواه تو زمین خودش میچینه. ولی ایده اصلی بازی اینجاست که هر بازیکن فقط میتونه نوع مهره های خودش رو ببینه و ماهیت واقعی مهره های حریف براش معلوم نیست. مثلن اون مهره که در جلوترین ردیف حریف قرار داده شده، میتونه یه دیده بان ضعیف و بیچاره باشه و میشه راحت بهش حمله کرد. ولی امکان هم داره که مین باشه و با حمله بهش مهره حمله کننده نابود بشه؟ شاید هم حریف ژنرالش رو گذاشته باشه تو خط مقدم؟
ماهیت هر مهره معمولن تا زمان اولین برخورد بین اون مهره و مهره حریف مشخص نمیشه، و بازیکنی که بتونه در این مدت از ناآگاهی و ترس و دودلی حریفش بهترین استفاده رو بکنه میتونه شانس برد خودش رو بالا ببره. البته نقش چینش اولیه مهره ها رو هم نباید فراموش کرد. مخصوصن وقتی دو بازیکن چند بار پیاپی با هم بازی میکنن نقش تغییر استراتژی و سورپرایز کردن هرباره حریف بالا میره.
یکی از مهره های خیلی مهم بازی که بازی رو خیلی جذابتر میکنه، جاسوسه. جاسوس که به صورت یه زن تصویر شده مهره ایه که در صورت تقابل با هر مهره ای نابود میشه. پس به چه دردی میخوره؟ جاسوس تنها مهره ایه که میتونه در صورتی که خودش حمله کنه ژنرال حریف رو نابود کنه. نقش مهمیه نه؟ در طی بازی با جاسوس واقعن این احساس رو دارید که باید این مهره رو بدون این که شناخته بشه (چون اگه شناخته بشه براحتی نابود میشه) وارد ارتش حریف کنید و در فرصت مناسب با یه حمله به ژنرال که قویترین مهره حریفه، اون رو نابود کنید.
با همه این خوبیها، استراتگو یه نقطه ضعف مهم داره. اگه بازیکن ها خیلی محتاط باشن و جرات حمله و ریسک کردن نداشته باشن، بازی میتونه برای زمان خیلی طولانی راکد و خسته کننده بشه. این بازی هم مثل اکثر بازیها وقتی لذت بخشه که هدفتون لذت بردن ازش باشه، و برای این باید اجازه بدین روحیه کنجکاوی و ریسک کردنتون کمی آزادتر عمل کنه.
بعد از اون جستجوی اولیه به دنبال بازی فتح پرچم، من تونستم بازی رو به اسم اصلیش یعنی stratego در تهران پیدا کنم، تو یه اسباب فروشی تو تخت طاووس نرسیده به سر سهره وردی ( اسباب بازی فروشی خوبیه، خیلی از بردگیمهایی که میشه تو تهران پیدا کرد رو داره معمولن) و همینطور یه اسباب فروشی که طبقه پایین مجمتع تندیس تجریش هست ( کنار اسباب بازی فروشی لگو). من خودم خیلی از بازیهایی که دوست داشتم رو شخصن ساختم. ولی متاسفانه ساخت این بازی کار ساده ای نیست. چون مهم ترین بخشش اینه که مهره ها از پشت قابل تشخیص از هم نباشن که انجامش به صورت دست ساز خیلی سخته.
صفحه بازی جزیره ای است شامل چهار نوع مختلف قطعه از جمله دریا، منابع، شهر و زمین. در ابتدا، هربازیکن با انتخاب پایتخت خود و برافراشتن پرچم اصلیش در آن شهر، بازی خود را آغاز نموده و سپس اقدام به ساخت و ساز و توسعه قلمرو خود می نماید. ساخت و ساز و خرید و فروش بر اساس قوانینی از پیش تعیین شده صورت می پذیرد. پس از ساختن هر ساختمان، هر بازیکن بر اساس انتخاب خود و مسلمأ با در نظر گرفتن قوانین احتمالات، پرچم عدد مناسب را بر فراز ساختمان ساخته شده برافراشته می کند. در صورت آمدن تاس همسان با عدد پرچم هر یک ازساختمانها، درآمد حاصل به صاحب آن ساختمان خواهد رسید. به این ترتیب قلمرو هر بازیکن با ساخت و ساز بهینه و برافراشتن هوشمندانه و مدبرانه پرچم ها بر فراز ساختمان ها توسعه خواهد یافت. در مسیر بازی شانس، تلاش راهبردی برای استفاده بهینه از پول، منابع، زمین ها و شهرها، مذاکره با دیگر بازیکنان، برنامه ریزی مناسب برای حمله به همسایگان و دفاع از اراضی خود، بازیکنان را به پیروزی نهایی نزدیک خواهد کرد
این بازی برای گروه سنی 10 سال به بالا طراحی شده است. مدت زمان این بازی بین 60 تا 90 دقیقه است
هر بسته بازی شامل
سی قطعه زمین مربع شکل شامل شش شهر، بیست و چهار زمین متفاوت در قابلیت ساخت و ساز
سه قطعه زمین منابع شامل یک جنگل، یک کویر و یک کوهستان
هشت قطعه دریا شامل صفحه امتیاز شمار
چهل و هشت عدد کارت منابع شامل کارت غذا، چوب، سنگ و نفت؛ هر کدام دوازده عدد
چهل و هشت عدد اسکناس پول شامل اسکناس های پانصد، دویست، صد و پنجاه؛ هر کدام دوازده عدد
چهل و هشت عدد کارت سودمند شامل بیست و چهار کارت ارتش، دوازده کارت صلح آمیز و دوازده کارت تهاجمی
چهار عدد صفحه راهنما (درچهار رنگ، یک عدد برای هر بازیکن
یک عدد کارت فرماندار
یک عدد کارت ژنرال
چهار عدد صفحه فرمان درچهار رنگ، یک عدد برای هر بازیکن
چهل و چهار عدد پرچم ساختمان همراه با عدد درچهار رنگ، یازده عدد برای هر بازیکن
سی و دو عدد پرچم زمین درچهار رنگ، هشت عدد برای هر بازیکن
چهار مهره ارتش درچهار رنگ، یک عدد برای هر بازیکن
چهار مهره امتیازدرچهار رنگ، یک عدد برای هر بازیکن
نُه عدد خانه
هشت عدد مزرعه
چهار عدد فرودگاه
هفت عدد کارخانه
پنج عدد مجتمع تجاری
چهار عدد ساختمان چوب بری
چهار عدد معدن سنگ
چهار عدد دکل نفت
دو عدد تاس