داستان بازی عمو پولدار
عمو پولدار قصد دارد تا اداره املاکش را به یک فرد لایق و مدیر اقتصادی بسپارد. به همین دلیل ترتیب برگزاری یک آزمون تست هوش، مدیریت و انضباط اقتصادی را میدهد، حالا شما میبایست با هوش و ذکاوت خود و تصمیمگیریهای درست و بجا، جهت امور اداره اموال عمو پولدار و فراگیری توصیههای وی و خواهرزادهاش، تمام تلاش خود را بکار گیرید.
وسایل بازی عموپولدار:
1- 25 قطعه حواله 200 سکهای
2- 25 قطعه حواله 500 سکهای
3- 25 قطعه حواله 1000 سکهای
4- 25 قطعه حواله 5000 سکهای
5- 14 قطعه حواله 10000 سکهای
6- 4 قطعه حواله 20000 سکهای
7- 24 کارت املاک و دارایی (با کادر آبی)
8- 10 کارت شانس عمو پولدار (با کادر قرمز)
9- 4 کارت ویژه پلمپ
10- 4 کارت شتاب
11- 4 مهره و یک تاس
روش بازی عمو پولدار:
در صفحه بازی حرکت کرده و هنگامی که در خانههای مورد نظر بازی افتادید، میبایست به دستورات آنها عمل نمایید. پس از دریافت سرمایه اولیه که شامل حوالههای سکه میباشد، اولین کاری که بازیکنان میبایست انجام دهند، احداث دفتر کار میباشد تا حواله جات سکه را در آنجا بگذارند. همانطور که در صفحه بازی میبینید، 4 دفتر کاری در آن به چشم میخورد که وروید آنها با متن Office مشخص شده است، بازیکنان میبایست بعد از حرکت دادن مهره خود، یک دفتر کاری انتخاب کرده و بعد از آن شروع به بازی میکنند. لازم بذکر است که هر بازیکنی به هر دفتری که برسد، اگر آن دفتر مالکی نداشت، میتواند آند دفتر را به عنوان دفتر کارش اعلام نماید. البته فرق چندانی نمیکند از لحاظ اینکه دفترتان در کجای صفحه بازی قرار داشته باشد. بعد از تاسیس دفتر کار خود و قرار دادن حوالههای سکه در آن، شما میبایست بلافاصله اقدام به خرید املاک موجود نمایید. توجه داشته باشید که تا هنگامی که دفتر کار نداشته باشید، اگر در خانههای بازی قرار بگیرید، نمیتوانید هیچ اقدامی کنید و باید به راهتان ادامه دهید.
آماده سازی بازی عموپولدار:
ابتدای کارتهای املاک (با کادر آبی) را از هم جدا نموده و در بالای صفحه بازی بصورتی که بتوان متون آن را مشاهده نمود، قرار دهید، سپس حوالههای سکه را نیز از نقاط پر فراز از هم جدا نموده و به بانکدار (که از قبل مشخص شده) تحویل دهید.
حال 4 کارت شتاب و 4 کارت پلمپ را با هم بر زده و پشت به رو در کنار صفحه بازی قرار دهید که بعنوان کارتهای خانه شانس طلایی میباشند. همچنین کارتهای خانه عمو پولدار (با کادر قرمز) را نیز به همین صورت بر زده ودر کنار صفحه بازی به صورت پشت به رو قرار دهید. حال بانکدار به هر بازیکن 4 قطعه حواله 200 سکهای، 4 قطعه حواله 500 سکهای، 4 قطعه حواله 1000 سکهای، 4 قطعه حواله 50000 سکهای، 2 قطعه حواله 10000 سکهای و 1 قطعه حواله 20000 سکهای میدهد. (حالا بقیه حواله سکهها را دربانک قرار میدهد.)
خانههای بازی عموپولدار:
1- خانه املاک مهمترین خانه در صفحه بازی است که نقش اصلی در برنده یا بازنده شدن شما دارد. پس از تاسیس دفتر کارتان، در صفحه بازی حرکت کرده و زمانیکه در این خانهها قرار گرفتید، چنانچه آن خانه مالکی نداشت، میتوانید در آن خانه سرمایه گذاری نموده و اقدام به خرید آن ملک کنید. شما با بررسی کارت ملکی آن خانه و توجه به میزان سود و پرداخت مالیات و جریمه ورود غیرمجاز دیگر بازیکنان، میبایست تصمیم بگیرید که آیا خرید این خانه برای شما سوددهی لازم را دارد یا خیر در صورتی که تمایل به خرید نداشته باشید، میتوانید کارت سند آن خانه را بازگردانده و به راهتان ادامه دهید. اما چنانچه مایل به خرید ملک مورد نظر باشید، میبایست مبلغش را که در تابلو در کنار خانه ذکر شده را به بانکدار پرداخته، کارت سندش را نزد خود نگهدارید و سپس به راهتان ادامه دهید.
نحوه دریافت سود خانه املاک
پس از خرید ملک خود، چنانچه مجدداً در ان خانه قرار بگیرید، میتوانید سود آن خانه را که در کارت سند آن خانه ذکر شده است را از بانکدار دریافت نمایید. بازیکنان باید توجه داشته باشند که بازیکنان نمیتوانند؛ دوبار پشت سر هم از یک خانه ملکی خود، سود دریافت کنند. همچنین میبایست هر چه زودتر صاحب 4 خانه ملکی شوند تا بتوانند اقدام به جمع آوری سود بکنند. زیرا تا هنگامی که شما دارای حداقل 4 خانه ملکی نباشید، اجازه دریافت سود را نخواهید داشت.
2- خانه مالیات: تا هنگامیکه سودی از ملکی دریافت نکرده باشید، اگر در خانههای مالیات قرار بگیرید، معاف از مالیات خواهید بود. اما اگر سود یا سودهایی از املاک خود دریافت کرده باشید و حالا در خانه مالیات قرار گرفته باشید، میبایست مالیات آخرین خانهای که از آن سود گرفته اید را بپردازید. بعنوان مثال فرض کنیم شما دارای 5 ملک هستید و از 3 تای آنها سود دریافت کردهاید. آخرین سودی که گرفتید از باشگاه شنا بوده که از داراییهای شماست. در این هنگام شما باید به کارت سند باشگاه شنا نگاه کرده و مالیات آن کارت سند را به بانکدار بپردازد.
3- خانه شانس طلایی: اگر بازیکنی در این خانه قرار بگیرد یک کارت از کارتهای شانس طلایی را در حالی که پشت به رو است را برمیدارد. در خانه شانس طلایی 2 مدل کارت انتظار شما را میکشد.
اول کارت شتاب (شکل 4) و دوم کارت پلمپ (شکل 5)
شما با استفاده مناسب از این دو نوع کارت که نحوه استفاده از آنها در زیر توضیح داده میشود، میتوانید اقدامات بسیار مناسبی جهت برنده شدن خود و سخت کردن کار برای سایر بازیکنان، انجام دهید.
کارت پلمپ و نحوه استفاده از آن:
شما به 3 صورت میتوانید از این کارت استفاده کنید.
الف) هنگامیکه در املاک بازیکنان دیگر قرار گرفتید، میتوانید یا جریمهاش را پرداخت کنید و یا با دادن کارت پلمپ به بازیکن مالک، بدون پرداخت جریمه عبور نمایید. بازیکن مالک پس از دریافت کارت پلمپ شما، چنانچه کارت پلمپی نداشته باشد، میتواند از آن کارت استفاده کند و چنانچه کارت پلمپ دیگری داشته باشد، میبایست کارت دریافتی را به بانکدار داده و یک حواله 1000 سکهای دریافت کند. (بانکدار کارت پلمپ را میبایست در سر جای خود و زیر سایر کارتهای شانس طلایی بگذارد)
ب) هنگامیکه به دفتر کار بازیکنی رسیدید، با قرار گیری در خانههای office دفترش، کارت پلمپ را روی دفتر بازیکن گذاشته و عملاً آن دفتر را پلمپ می کنید و آن بازیکن تا هنگامیکه کارت پلمپ بر دفترش باشد، هیچگونه سود و خرید و جریمه ورود غیرمجاز را نمیتواند انجام داده و یا دریافت نماید.
ج) هنگامی که در خانه مالیات قرار گرفتید، میتوانید با مالیات دهید و یا با دادن کارت پلمپ به بانکدار از مالیات معاف شوید.
کارت شتاب (شکل 4): این کارت دو مزیت عمده دارد. اول اینکه با دادن این کارت به بانکدار میتواند به دلخواه 1 تا 15 خانه را به هر سمتی حرکت کند. دوم اینکه در صورتیکه دفترتان توسط بازیکنان دیگر پملپ شود، بلافاصله و با شتاب میتوانید مهرهتان را در محل کار خود قرار دهید و اقدامات لازم برای رفع پلمپ را (در زیر توضیح داده شده) انجام دهید. البته باید توجه داشته باشید که تنها یکبار میتوانید از کارت شتاب استفاده کنید. پس از آن مجدداً کارت را در زیر کارتهای شانس طلایی قرار دهید. پس بهتر است که فقط در مواقع ضروری از آن استفاده کنید.
نحوه باز کردن پلمپ دفتر کار:
اگر به کارت پلمپ دقت کنید، متوجه میشوید که هر کارت شامل یک رمز 3 عددی است، مثلاً 631 (مطابق شکل 5)
اگر دفتر کارتان توسط کسی پلمپ شد، میبایست بلافاصله به سمت دفترتان حرکت کنید( یا با کارت شتاب و یا با تاس ریختن در نوبت خود). وقتی مهرهتان در خانه دفتر کار نشست نوبت باز کردن رمز کارت پلمپ است. حالا شما در نوبت خود تاس میریزید و اگر تاس شما شامل یکی از اعداد رمز کارت (1 یا 3 و یا 4) باشد، پلمپ باز شده و میتوانید به بازی برگردید. در غیر اینصورت منتظر بمانید تا مجدداً در نوبت خود تاس بریزید به امید اینکه یکی از اعداد مورد نظر را بیاورید و به جریان بازی برگردید.
تذکر 1: هر بازیکن فقط میتواند یک کارت پلمپ و یا یک کارت شتاب داشته باشد و در صورتیکه این کارتها را داشته باشد و در خانه شانس طلایی قرار بگیرد، اجازه برداشتن کارت دیگری را نخواهد داشت.
تذکر 2: در این بازی بازیکنان فقط میتوانند در جهت جلو حرکت کنند:
تذکر 3: چنانچه بازیکنی سودی از املاک و یا دیگر بازیکنان دریافت کند، باید به دفتر خود رفته و با قرار گرفتن در یکی از خانههای office دفتر خود سودش را آنجا بگذارد و تا وقتیکه سود دریافتیش در دفتر کارش قرار نگیرد، جزو سرمایه شما برای خرید و فروش نخواهد بود.
برنده بازیعموپولدار:
بازیکنان میتوانند با توافق یکدیگر قبل از شروع بازی به یکی از روشهای زیر به بازی خود خاتمه دهند.
1- اولین بازیکنی که داراییهای ملکی و نقدی او بیش از 100000 سکه باشد.
2- وقتی کارتهای مالکیت بازی پایان یابد و هیچ ملک بدون مالکی وجود نداشته باشد، در این هنگام بازیکنی که مجموعاً دارای بیشترین حواله سکه و بیشترین ارزش باشد، برنده بازی است.